söndag 16 maj 2010

Helgen är slut och i morgon är det ny vecka och en ny dag

Har haft en lugn och trevlig helg fram till i morse när jag vaknade och fick höra att det har inträffat ett mord i Lidköping.
Vi bor mitt i centrum och ser nästan varje kväll  hur ungdomarna håller igång ute på torget. Har många gånger funderat på vad som gör att de är där kväll efter kväll 7 dagar i veckan året runt..  För det första är jag funderam över att det inte finns något vettigare att göra. ( men de tycker väll det är roligt annars skulle de inte vara där) Sen undrar jag hur de klara av jobb eller skola, många håller på fram till 4 på morgonen (även vardagkvällar). Tankarna går direkt till att de trogligen inte har arbete eller skola på morgonen, men hur har de då råd med sina bilar och att de antagligen sover sig igenom dagen istället för att jaga arbete.

Centrum är helt utan vuxna runt centrum på kvällarna, var är föräldrarna till dessa ungdommar?

Många tycker att vi ska ha flera poliser för att få tryggare centrum och det är naturligtvis helt rätt men jag tror inte det löser allt.
Vi vuxna måste ta vårt ansvar och vara mer på stan även på kvällar så vi inte lämnar över city m.m till ungdomms fest. 

Skulle det varit mer vuxna på stan skulle det troligen bli en mer dämpad stämning överlag.
Kan inte låta bli att tänka (trots att jag inte har någon fakta) att ögonblickshändelser som sammandrabbningen där dödande knivhugg utdelades kanske kunnat undvikas. Vet inte om det kunde hjälpt men vi måste ta oss en funderare på vad vi kan göra var och en. Livet blir förstört för alla inblandade och vi kan inte bara låta det pasera med en axelryckning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar