måndag 19 april 2010

Bana inte för fel värderingar genom din tystnad

Våga säga nej till skammen då hjälper du många ensamma invandrar kvinnor


Idag avslutade jag min arbetsdag på kontoret ganska tidigt och bestämde mig att jobba lite mer hemifrån. På väg ut från skolan möte jag en mörkhårig mamma med tydligt utländskt utseende som undrade om hennes son var ute på rasten?
Vi stod en stund och pratade lite om skolan och som vanligt kunde ingen av oss att låta bli att fråga om varandras ursprung.
Hon var från en av Syriens grannländer som har likadana traditioner som Syrien. Vi börjad prata lite mer om vilka vi var. Först berättade hon att hon var gift och hennes man bodde i Umeå men efter att jag sa att jag har skilt mig från min man och nu lever i ett sambo förhållande Då log hon stort och berättade att hon är också skild men vill inte säga det öppet för att det är skamligt.

Jag håller med henne. Det är svårt att vara frånskild invandrarkvinna och samtigt stolt över sig själv. Invandrarkvinnor lever med skammen och ibland är de inte välkommen till en del familjer som var nära vänner innan för då är hon en ”billig” kvinna och har dragit skammen över sig och sina barn.
Skammen finns mellan oss men vi gör inget åt det. Den drabbar en viss grupp som har vågat bryta sig från ett förhållande som de kanske inte har valt från början.
Det finns ingen enkel eller rolig skilsmässa och det är svårare om paret har gemensamma barn, för en del utländska par är det ännu svårare för skammen följer kvinnan och ibland barnen.
Jag skulle vilja att vi prata om det och ha det med i debatten i olika sammanhang.

Vi kan stötta dessa kvinnor genom att höja rösten och markera att en del värderingarna från de andra kulturerna som strider mot våra, är inte välkommet i vårt land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar