måndag 19 april 2010

Regionen ska äga infrastrukturfrågan mycket mer och driva en hållbar politik

Sjöfart, vägar, järnvägar vem eller vilken myndighet äger helheten och ser till att istället för att bygga nya vägar så kanske vi skulle öka sjöfarten för kunna avlasta de befintliga vägarna av tung transport. Det vi borde göra är att se helheten och välja det mest miljövänliga alternativet.
Ett tydligt exempel på att det inte fungerar idag är t.ex. att Göteborgs kommun kommer att bygga en lågbro över Göta älv, som kommer att bli öppningsbar bara på nätterna för sjöfarten. Göteborgs byggnadsnämnd och trafiknämnd anser sig ha stöd av Sjöfartsverkets minst sagt hårt kritiserade utredning om att stoppa fartygstrafiken till Vänern.
En mängd rederier och andra företag med direkt koppling till eller behov av Vänersjöfarten har gått till rasande angrepp på den utredning Sjöfartsverket lagt som beslutsunderlag, där man skriver att slussarna i Trollhättan kommer att stängas 2030.
Sjöfartnäringen anser att rapporten som sjöfartsverket lämnat har missbedömt läget och inte insett vilka ”katastrofer” den kommer att orsaka.
Tvärtemot planerna på minskad trafik pågår flera stora projekt i Vänerns hamnstäder. I bla, Karlstad planerar man för investeringar i 100 miljonersklassen för att kunna styra transporter från vägar till sjöfart.
Flera rederier satsar på gasdrivna fartyg som på ett miljövänligt sätt skall kunna trafikera Vänern och Västkusten.
Skall vi klara av minskad sjötransport måste troligen järnvägsnätet byggas ut eller i vart fall mycket ökad trafik på befintlig redan trängtrafikerade linjer. Kinnekullebanans kapacitet behöver troligen byggas ut och vem har lagt några planer för det?
Skall vi tvingas flytta all trafik till vägarna med dess miljökonsekvenser. Hur skall vi lösa områden där vi idag inte har järnväg (hela östra Vänerkanten).
Vänersjöfarten och Göta älven borde klassas som inre vattenväg inom EU och det skall utvecklas och det är självklart för mig som en grön liberal att sjötransporten med moderna miljövänliga båtar skall vara ett alternativ till järnvägs- och lastbilstransporten. Regionen skall ta ett större ansvar inom detta område och vara med och styra!! Vi skall äga helheten runt infrastruktursfrågor och sätta miljöaspekten i framkant.
Det är bra för Västra Götalandsregionen att Göteborg växer och det måste vi stötta MEN Västra Götaland är mycket större än Göteborg. Vi måste se till att hjärtat i regionen fungerar och blir starkare samtidigt som vi jobbar för att pumpa in blod i resten av kroppen…

1 kommentar: