fredag 27 augusti 2010

Jag vill ha den bästa sjukvården..inte bara det närmaste

Min syster som bor i Syrien fick en svår sjukdom.
Jag blev orolig, vi fyra syskonen som bor utomlands var bereda att göra allt för att hon skall få det bästa vården som hon behövde då.(inget är viktigare när någon närstående blir allvarligt sjuk)

Vi var bereda att betala vad hur mycket som helst för att hjälpa henne, ingen av oss tänkte på att hon borde få sjukvård där hon är,  man letade efter BARA DET BÄSTA sjukvården oavsett stad och land.
Min systers önskan var inte att få behandling i den staden hon bodde i utan hon ville slippa döden och bli frisk igen.

Idag läste jag i tidningen att sjukvårdspartiet går till val på att det skall finnas en akut på flera sjukhus i skaraborg och då undrar jag:
- hur har dem tänkt och finansiera det och hur skall de få tag på all kompetens som behövs..???
Jag ser att sjukvårdspartiet och några andra grupper har missat den viktigaste i sjukvården. Nämligen kvalitén och kompetens dvs. inte bara närhet.
Skattebetalare har inte råd att betala hur mycket som helst för att få den bästa kompetens för ALLA sjukdomar på ALLA sjukhus, detta anser jag vara omöjligt i praktiken.

Jag vill ha den bästa sjukvården när jag blir sjuk då är det inte bara den närmaste..
För att få det bästa måste vi satsa på spetskompetens på olika sjukhus så jag blir omhändertagen av de som är så erfarna som möjligt för jag vill bara bli frisk så säkert som möjligt.
Jag menar att (utan exakta siffror) i stället för 10 ställen med 80% maximalt omhändertagna  patienter vill jag ha 3 ställen med 95%  maximalt omhändertagna patienter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar